Svar: Start på grød - 4 mdr.

20. marts 2023

Alder:
4 mdr.

Kære Sabrina

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, at I nu vil gå igang med en gradvis overgang til ny erstatning - det kommer sikkert til at gå rigtig fint - de almindelige erstatninger smager ofte mindre surt end de højt hydrolyserede erstatninger, så jeres datter vil sikkert godt kunne lide det:)

Og så den helt nye store verden - at starte med skemad :) Jeg har i et tidligere svar til dig beskrevet, hvilke signaler I skal lægge mærke til for at vurdere, om jeres datter er parat. Det er vigtigt, at I ikke starter for tidligt, men heller ikke for sent. Så I skal forsøge at ramme det tidspunkt, hvor hun naturligt viser interesse for at prøve med lidt grød eller mos.

I kan i princippet starte med både grød og mos. Jeg anbefaler dog ofte, at man starter med lidt grød, og det kan være en god idé at starte med f.eks. majsgrød eller boghvedegrød. Det vil sige grød lavet af majsmel eller boghvedemel. Når grøden er lavet af mel, så bliver den naturligt mere cremet i konsistensen.

Jeg vil også anbefale, at I laver grøden med den modermælkserstatning, som hun er vant til at få. Fordi det vil gøre, at hun kender smagen lidt, og det vil samtidig være en lidt blidere overgang for hendes mave. Det er derfor en god idé, hvis I overgår til den nye erstatning og netop bruger denne i grøden.

Stille og roligt kan I så udvide typen af grød og lave grød af f.eks. boghvedeflager eller quinoaflager. Når grøden er lavet af flager, så får den en mere fnugget konsistens, som hun stille og roligt også skal vænnes sig til. Og i takt med at hun vænner sig til at spise grød med en lidt grovere konsistens, så kan I også begynde at tilbyde hende f.eks. øllebrød og havregrød. Det vil ofte være omkring 6 måneder, men er hun parat før, må hun gerne få det før:)

Alt hjemmelavet grød skal energiberiges. Det gør I ved at tilsætte en halv til en tsk. fedtstof til hver portion og tilsætte modermælkserstatning. Grøden laves normalt ved, at du koger mel og vand i en lille gryde, pisker undervejs, så det ikke klumper. Det koges ofte i 2-3 minutter, herefter tages gryden af varmen, der tilsættes fedtstof, og der røres modermælkserstatning (pulver eller færdigblandet erstatning) i grøden. Det hældes i en skål/tallerken og gives til barnet, når det har spisetemperatur.

I begyndelsen kan det være en god idé at bruge lidt mere vand eller mme og gøre grøden lidt mere tynd, så det minder mere om tyk mælk, men stille og roligt kan I bruge mindre vand, og dermed lave en tykkere grød.

Det er godt at variere mellem forskellige typer fedtstof, så I ikke kun bruger smør og smørbare produkter, men også bruger forskellige olier som vindruekerneolie, majsolie, rapsolie, olivenolie. I kan f.eks. bruge smørlignende produkter i grød og bruge olie i grøntsagsmos for på den måde at variere lidt:)

Jeg anbefaler, at I starter med skemaden om dagen f.eks. til frokost. Det kan i starten være en god idé at give en lille smule mælk før tilbudet om skemad, så jeres datter ikke er alt for sulten og derfor har tålmodighed til at prøve ...

Annonce

... skeen. Hun må gerne få lidt vand af kop sammen med skemaden, så hun også lærer at drikke af en kop, eller af et lille bæger. Hen af vejen vil skemad og vand af kop naturligt erstatte mælken, men det er ikke nu.

I begyndelsen er det lidt smagsprøver, som hun skal have. Nogle børn åbner munden på vid gab og kan med det samme spise rigtig meget - det er naturligt dejligt, men her er det en god idé at holde lidt igen. Det er vigtigt, at hun ikke får for meget fast føde i maven i begyndelsen, og at I går stille og roligt frem. Start med 3-5 skefulde, og øg så stille og roligt mængden. Når hun kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, og maven fungerer godt og følger med, så kan I begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen.

Gode grøntsager at starte med kan f.eks. være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash... Brug f.eks. kartoffel eller gulerod som basis og tilsæt så lidt andre grøntsager hen af vejen for at variere smag og konsistens lidt. Grøntsagerne skal på samme måde koges, så skal de blendes, og der skal tilsættes en tsk. fedtstof og modermælkserstatning. Vær opmærksom på at piske kartoffelmos, hvis du bruger en stavblender, kan mosen blive meget lang og sej i konsistensen og sværere for jeres datter at spise. Grøntsagsmos skal ligesom grød være cremet i begyndelsen.

Jeg er ikke helt klar over, hvorvidt du stadig både ammer og giver flaske, men en dagsplan kan f.eks. se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Ammes/Flaske og sover lidt videre.

Vågner og dagen begynder, I hygger, pludrer, leger osv.

Formiddag: Ammes/Flaske og puttes til formiddagslur

I hygger, leger, tumler, pludrer - hvis hun har sovet en god lang formiddagslur, så kan hun godt have brug for lidt mælk, når hun vågner, før I tilbyder grød.

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes/Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag: I hygger, leger, pludrer, tumler...

Ammes/flaske, og hun puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur.

I hygger, leger, tumler pludrer...

Aften: Tilbydes lige nu mælk, men hen af vejen vil hun her skulle tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

I hygger, leger, tumler, pludrer...

Flaske og puttes til natten

Sen aften/nat: Flaske - hun har ofte behov for 6-7 flaske eller amninger i døgnet ved siden af opstart med skemad. I takt med at hun bliver ældre, spiser mere skemad og også drikker vand af kop, så vil antallet af flasker/amninger nedsættes. Lige nu har hun ofte behov for mælk hver 3-4 time.

Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem den første skemad og derefter måned for måned. Bogen går op til 18 måneder, og der er et fødevareleksikon, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad jeres datter må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021.

Jeg håber, at du her er hjulpet lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke med projekt skemad og rigtig god appetit! Og også god mandag til jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder