Svar: Start på grød - 4 mdr.
20. marts 2023
Alder:
4 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, at I nu vil gå igang med en gradvis overgang til ny erstatning - det kommer sikkert til at gå rigtig fint - de almindelige erstatninger smager ofte mindre surt end de højt hydrolyserede erstatninger, så jeres datter vil sikkert godt kunne lide det:)
Og så den helt nye store verden - at starte med skemad :) Jeg har i et tidligere svar til dig beskrevet, hvilke signaler I skal lægge mærke til for at vurdere, om jeres datter er parat. Det er vigtigt, at I ikke starter for tidligt, men heller ikke for sent. Så I skal forsøge at ramme det tidspunkt, hvor hun naturligt viser interesse for at prøve med lidt grød eller mos.
I kan i princippet starte med både grød og mos. Jeg anbefaler dog ofte, at man starter med lidt grød, og det kan være en god idé at starte med f.eks. majsgrød eller boghvedegrød. Det vil sige grød lavet af majsmel eller boghvedemel. Når grøden er lavet af mel, så bliver den naturligt mere cremet i konsistensen.
Jeg vil også anbefale, at I laver grøden med den modermælkserstatning, som hun er vant til at få. Fordi det vil gøre, at hun kender smagen lidt, og det vil samtidig være en lidt blidere overgang for hendes mave. Det er derfor en god idé, hvis I overgår til den nye erstatning og netop bruger denne i grøden.
Stille og roligt kan I så udvide typen af grød og lave grød af f.eks. boghvedeflager eller quinoaflager. Når grøden er lavet af flager, så får den en mere fnugget konsistens, som hun stille og roligt også skal vænnes sig til. Og i takt med at hun vænner sig til at spise grød med en lidt grovere konsistens, så kan I også begynde at tilbyde hende f.eks. øllebrød og havregrød. Det vil ofte være omkring 6 måneder, men er hun parat før, må hun gerne få det før:)
Alt hjemmelavet grød skal energiberiges. Det gør I ved at tilsætte en halv til en tsk. fedtstof til hver portion og tilsætte modermælkserstatning. Grøden laves normalt ved, at du koger mel og vand i en lille gryde, pisker undervejs, så det ikke klumper. Det koges ofte i 2-3 minutter, herefter tages gryden af varmen, der tilsættes fedtstof, og der røres modermælkserstatning (pulver eller færdigblandet erstatning) i grøden. Det hældes i en skål/tallerken og gives til barnet, når det har spisetemperatur.
I begyndelsen kan det være en god idé at bruge lidt mere vand eller mme og gøre grøden lidt mere tynd, så det minder mere om tyk mælk, men stille og roligt kan I bruge mindre vand, og dermed lave en tykkere grød.
Det er godt at variere mellem forskellige typer fedtstof, så I ikke kun bruger smør og smørbare produkter, men også bruger forskellige olier som vindruekerneolie, majsolie, rapsolie, olivenolie. I kan f.eks. bruge smørlignende produkter i grød og bruge olie i grøntsagsmos for på den måde at variere lidt:)
Jeg anbefaler, at I starter med skemaden om dagen f.eks. til frokost. Det kan i starten være en god idé at give en lille smule mælk før tilbudet om skemad, så jeres datter ikke er alt for sulten og derfor har tålmodighed til at prøve skeen. Hun må gerne få lidt vand af kop sammen med skemaden, så hun også lærer at drikke af en kop, eller af et lille bæger. Hen af vejen vil skemad og vand af kop naturligt erstatte mælken, men det er ikke nu.
I begyndelsen er det lidt smagsprøver, som hun skal have. Nogle børn åbner munden på vid gab og kan med det samme spise rigtig meget - det er naturligt dejligt, men her er det en god idé at holde lidt igen. Det er vigtigt, at hun ikke får for meget fast føde i maven i begyndelsen, og at I går stille og roligt frem. Start med 3-5 skefulde, og øg så stille og roligt mængden. Når hun kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, og maven fungerer godt og følger med, så kan I begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen.
Gode grøntsager at starte med kan f.eks. være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash... Brug f.eks. kartoffel eller gulerod som basis og tilsæt så lidt andre grøntsager hen af vejen for at variere smag og konsistens lidt. Grøntsagerne skal på samme måde koges, så skal de blendes, og der skal tilsættes en tsk. fedtstof og modermælkserstatning. Vær opmærksom på at piske kartoffelmos, hvis du bruger en stavblender, kan mosen blive meget lang og sej i konsistensen og sværere for jeres datter at spise. Grøntsagsmos skal ligesom grød være cremet i begyndelsen.
Jeg er ikke helt klar over, hvorvidt du stadig både ammer og giver flaske, men en dagsplan kan f.eks. se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes/Flaske og sover lidt videre.
Vågner og dagen begynder, I hygger, pludrer, leger osv.
Formiddag: Ammes/Flaske og puttes til formiddagslur
I hygger, leger, tumler, pludrer - hvis hun har sovet en god lang formiddagslur, så kan hun godt have brug for lidt mælk, når hun vågner, før I tilbyder grød.
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: I hygger, leger, pludrer, tumler...
Ammes/flaske, og hun puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur.
I hygger, leger, tumler pludrer...
Aften: Tilbydes lige nu mælk, men hen af vejen vil hun her skulle tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
I hygger, leger, tumler, pludrer...
Flaske og puttes til natten
Sen aften/nat: Flaske - hun har ofte behov for 6-7 flaske eller amninger i døgnet ved siden af opstart med skemad. I takt med at hun bliver ældre, spiser mere skemad og også drikker vand af kop, så vil antallet af flasker/amninger nedsættes. Lige nu har hun ofte behov for mælk hver 3-4 time.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem den første skemad og derefter måned for måned. Bogen går op til 18 måneder, og der er et fødevareleksikon, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad jeres datter må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021.
Jeg håber, at du her er hjulpet lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke med projekt skemad og rigtig god appetit! Og også god mandag til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske